Ostlimpa

En sömnlös natt för X antal år sedan så fick jag, tack vara ett matlagningsprogram på TV4, lära mig att vara rädd för att baka. Den till synes lärde bagaren i rutan berättade långt och länge om vilken exakt vetenskap det är att baka - "man kan ju inte experimentera hur som helst!". Totalt korkat påstående enligt mig. Och det gäller ju egentligen inom de flesta områden här i livet. Nåväl. Vi åt iaf havregrynsgröt till frukost en morgon, och det sammanföll med att jag skulle baka bröd samma dag. Eftersom jag inte gillar att kasta bort mat i onödan, samt har dålig erfarenhet av uppvärmd gröt, så utgick jag ifrån en skvätt överbliven havregrynsgröt. I stort sett allt är ungefärliga mått, då det gick lite fort att baka dessa bröd. Jag toppade med lite riven ost, tycker att det funkar lika bra på limpor som på ostfrallor.

Angående jästid så beror den ju på rumstemperatur och om man utgår ifrån kall eller varm degvätska. Om man jäser en deg med kall degvätska i rumstemperatur, gärna något svalare, så kan den stå flera timmar tills man har tid att baka ut den. Man kan knöla ihop den och låta den jäsa upp flera gånger utan att man behöver kassera brödet. Om man vill att det ska gå fort, som i de flesta husmorsrecepten jag sett, så ska man använda varm degvätska och se till att degen står varmt under jäsningen.




Ingredienser (4 limpor)

4 dl havregrynsgröt
1 liter kallt vatten
3 msk sirap
1 dl olivolja
3 dl krossade vetegroddar
2 dl linfrön
2 pkt torrjäst
vetemjöl
1 msk salt




Gör så här, typ

1. Blanda havregrynsgröt, vatten, sirap och olivolja.
2. Häll i vetegroddar och linfrön.
3. Blanda torrjäst med lite vetemjöl och häll i degblandningen.
4. Häll i vetemjöl tills du har en bra konsistens på degen, inte för mycket åt gången.
5. Jäs några timmar.
6. Baka ut 4 limpor, strö eventuellt på riven ost eller annat garnityr.
7. Grädda i 175 grader i varmluftsugn, eller 200 grader i "vanlig" ugn ca 30-35 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0