Temynta

Temynta (Monarda didyma) kommer ursprungligen från Amerika. Oswegoindianerna i Nordamerika använde bladen till te. Växten finns i färgerna lila, rosa och rött. Det är en härdig och relativt anspråkslös växt. Jag rekommenderar den starkt om du har möjlighet att odla perenner i din trädgård! Vad jag vet så kräver den dock att man föryngrar den efter något år, då den kan bli gles i mitten. Då är det bara att ta bort det som blivit glest och plantera dit en tjockare del av "busken". Den kan bli upp till 80 cm hög, så ta med det i planeringen.




Idag tog jag mig i kragen och skördade temyntan, som trots föregående års missförhållanden tagit sig ganska bra denna halvdana sommar. Nu har ju jag fått lära mig att om man ska göra örtte så ska man skörda bladen innan blomningen, och blommorna precis då de slagit ut. Tyvärr så hann jag inte riktigt med detta i år, så jag gör ett försök med lite äldre blad och blommor som är lite olika utvecklade. Mitt te kommer att ha temynta som bas, sedan är det bara att släppa loss med kryddning efter behag. 

Eget te kan bli både billigt och supergott! Men se till att du vet vad som är lämpligt att förtära innan du skrider till verket. Även om du vet att en växt inte är giftig, så kan den ha medicinala egenskaper såsom laxerande verkan etc. - inte någon höjdare till kvällsfikat alltså. :)


Årets skörd av Temynta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0