Surdegsbak

För något år sedan provade jag att göra en surdeg, som jag sedan bakade på. Resultatet då blev icke godkänt, så jag lade ner surdegsbakandet på obestämd framtid. Och så en dag ramlade jag över en blogg vid namn Pain de Martin och blev sjukt inspirerad att prova denna bakkonst igen! Denna gången med lyckat resultat. Känner mig faktiskt så biten av denna variant av bakning att jag funderar på att överge fabriksjäst helt och hållet när det kommer till matbrödsbak. 





Nu är det ju lite omständigare att baka med surdeg än att baka bröd på "vanligt" vis, med jäst från butik. Men resultatet kan bli så mycket bättre om man bara planerar lite och håller sin surdeg vid liv. Jag bakade två varianter från samma deg, ett med frön, nötter och russin och ett helt naturellt. Jag utgick från denna surdegsgrund, och bakade sedan detta bröd, dock med lite ändrade jästider. 




Ett tips för att få ett genomgräddat och icke övergräddat bröd är att använda sig av en ugnstermometer för att kolla så att brödet har rätt innertemperatur, vilket är mellan 96-98 grader.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0