Jordgubbs- och rabarberpaj

Jag kan tycka att det är lite halvtrist med klassisk smulpaj ibland. Gjorde en annan variant igår kväll där jag använde mig av sockerkakssmet som bären fick ligga i, och ett smultäcke ovanpå det. Hade rabarber och jordgubbar i frysen, men som med alla pajer så kan man ju använda sig av i stort sett vilka bär/frukter man vill. 




Ingredienser sockerkakssmet

2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
50 gram smält smör/margarin
1,5 dl vetemjöl


Ingredienser smultäcke

2 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1 dl strösocker
100 gram rumstempererat smör/margarin




Gör så här


1. Ta fram valfri mängd av bären du vill använda. Jag använde ca 4 dl bär. Skär eventuellt ner dem i mindre bitar och blanda runt i ett par matskedar potatismjöl (för bättre flytförmåga i smeten).
2. Smörj och bröa formen du har tänkt att använda. Jag använde en rund kakform med avtagbar kant. Sätt ugnen på 200 grader.
3. Blanda ingredienserna till smultäcket/smuldegen.
4. Börja med sockerkakssmeten. Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Häll i det smälta smöret och vispa lite till.
5. Häll sockerkakssmeten i formen.
6. Sprid ut bären ovanpå sockerkakssmeten.
7. Sprid ut smuldegen ovanpå bären.
8. Grädda i 200 grader ca 35-40 minuter, eller tills den har "stannat" och fått fin färg.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0