Ostpaj

Nu i kräftätartider så blir man påmind om Västerbottenostpaj. Personligen tycker jag att Västerbottenost är på tok för dyrt. Visst blir det lite speciell smak med just denna ost, men jag tycker inte att det är värt det egentligen. Jag brukar köra med t.ex. vällagrad Grevé eller Prästost, spelar inte så stor roll så länge det är en smakrik ost. Vill man göra en extra barnvänlig paj så kan man ju ta någon mildare variant.
Detta recept körde jag på idag då jag lovat att baka en ostpaj till kräftskivan hos svärföräldrarna.


Ingredienser

Pajdeg
4 dl mjöl
200 gram margarin
½ dl kallt vatten

Fyllning
3 dl gräddfil
1 dl grädde
200 gram riven ost, gärna en rejält smakrik ost
5 ägg
salt & vitpeppar




Gör så här

1. Blanda ingredienserna till pajdegen. Knåda till en smidig deg.
2. Tryck ut degen i en form med ganska höga kanter. Jag brukar använda en kakform med löstagbar botten. Se till att få degen ända upp på kanterna. Nagga botten. Förgrädda i 200 grader i ca 10 minuter.
3. Blanda fyllningen till pajen.
4. Häll fyllningen i det förgräddade pajskalet.
5. Ställ in pajen i ugnen. Grädda i 200 grader tills den har "stannat", alltså inte verkar vara rinnig i mitten.




Min paj fick något för höga kanter, men det är ju sådant man får räkna med när det är hembakat. :) Förresten gör det inte så mycket när det smakar som det ska och mer därtill. En äkta HCHF-måltid. Inget Low här inte...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0