Aprikosbröd

Igår firade jag min sista semesterdag med att improvisera fram ett nytt bröd. Eftersom jag är sämst på att följa redan skrivna recept, så passar det mig bättre att hitta på nya. Köpte hem torkade aprikoser för ett tag sedan just för att jag hade tänkt baka något bröd med dem. Jag tycker att vissa bröd lyfts fram om det är något litet sött i dem, i detta fallet torkade aprikoser. I ett recept jag brukade göra förra året gjorde man en slags havregrynsgröt som bas för brödet. Och eftersom vi hade en liter filmjölk hemma med utgånget datum så använde jag den till brödbaket.



Ingredienser
ca 48 frallor

(steg 1)
6 dl havregryn
1 dl vetegroddar
1 liter kokande vatten
2 msk mörk sirap

(steg 2)
150 gram torkade aprikoser, hackade i ganska små bitar
1 liter filmjölk
2 dl solroskärnor
2 dl hela linfrön
2 paket torrjäst (motsvarande 100 gram färsk jäst)
1 dl olivolja
10 dl vetemjöl
10 dl rågsikt

(steg 3)
2 tsk salt


Gör så här
1. Blanda ihop ingredienserna under steg 1. Låt svälla ett tag tills det ser ut som havregrynsgröt. Jag brukar göra "gröten" direkt i degblandaren (min är av metall).
2. Starta degblandaren och häll i filmjölken i "gröten".
3. Häll i aprikoser, solroskärnor, linfrön och olivolja.
4. Blanda torrjästen med lite av mjölet. Häll ner i degblandningen.
5. Häll i resterande mjöl, lite eftersom. Låt degblandaren bearbeta degen några minuter.
6. Häll i saltet och bearbeta degen ytterligare ett par minuter.
7. Låt jäsa till dubbel storlek.
8. Baka ut till frallor eller limpor om så önskas. Använd eventuellt mer mjöl till utbaket.
9. Dekorera med solroskärnor, pumpafrön eller vad man nu har hemma. Frallorna behöver vara ganska kladdiga (alltså o-mjöliga) om fröna ska fastna. Om ytan på brödet är väldigt torr kan man pensla med lite ägg innan man lägger dit fröna.
10. Grädda i ca 200 grader, tills brödet har fått fin färg.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0