Sticklingslåda

Ett smart sätt att öka på sitt växtbestånd är att ta sticklingar av sina plantor. Jag har redan tjuvstartat med frösådden lite och dragit upp pepparmynta och chili. Då jag tycker det är kul att experimentera med odling så har jag tagit av ett par toppskott som jag ska försöka få rötter på. Jag monterade ihop en sticklingslåda för ändamålet.





Det här är väl ungefär bästa sättet att använda Euroshoppers räksallad på. Men man kan ju ta vilken plastburk med lock som helst förstås. :) Tänk på att hålen där du ska sätta ner sticklingarna i måste vara nog stora för att få upp rötterna genom sedan. När man använder skräpburkar till detta ändamål så gör det ju förstås inte så mycket om man måste klippa sönder burken för att undvika att skada rötterna heller.





Sticklingar utvecklar rötter bäst i mörker (och ofta inte alls om det är för ljust). Så därför utsmyckade jag min sticklingslåda med lite silvertejp. 





Botten ska ju förstås stå ner på en plan yta, så därför kommer det att vara mörkt där under ändå. Plus att man då kan se hur det går med rotbildningen utan att behöva ta av locket på lådan annat än för vattning (om man inte vattnar genom hålen som är).



Pepparmynta till vänster och chili till höger

När du anser dig klar med lådan så är det dags att placera sticklingarna i den. Man vill inte ha några blad i vattnet, så skär av de som är överflödiga. Ställ lådan så att växterna får fullgott med ljus. Vi har satt upp en lysrörsarmatur för att driva upp växter under, så min låda får bo där tills vidare. Det finns särkskilda rotmedel man kan köpa för att skynda på rotbildningen, men då jag inte har sånt hemma så får det helt enkelt ta lite längre tid denna gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0